Cisternová automobilová stříkačka CAS 12 je postavena na šasi Tatra 111 R. Podvozek typu 111 nemá žádný rám, který by nesl a spojoval hlavní montážní celky, ze kterých se šasi skládá. Potřebnou nosnou soustavu tvoří skříně hlavních montážních celků spolu spojené přírubami. Jsou to: skříň rozvodovky přední nápravy, přední mezikus (nosič předních per), skříň přídavné převodovky, trouba spojovacího hřídele (střední nosná trouba), skříň rozvodovky první zadní nápravy, zadní mezikus a skříň rozvodovky druhé zadní nápravy. Všechny tři nápravy jsou konstrukčně téměř stejné. Všechny jsou také poháněné, obě zadní trvale, pohon přední nápravy se zapíná pouze tehdy, jen když je třeba zařazením pákou v kabině řidiče. Nápravy mají čelní diferenciály, které lze u obou zadních náprav vyřadit z činnosti pákou umístěnou rovněž v kabině. Kyvadlové polonápravy jsou výkyvně uložené v rozvodovkách náprav. Přední polonápravy jsou odpruženy dvěma šikmo uloženými čtvrteliptickými listovými pery, zadní polonápravy dvěma podélně uloženými půleliptickými listovými pery. K horní přírubě přídavné převodovky, která má dva převodové stupně (silniční a terénní), je připojena skříň hlavní převodovky, která má čtyři převodové stupně pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad. Na její přední přírubu je namontován dvanáctiválcový, vzduchem chlazený, vznětový motor T 111 C s přímým vstřikováním a s válci ve dvou řadách po šesti uložených do V, které svírají úhel 75°. Každý válec je samostatný, je odlit ze speciální šedé litiny a na povrchu má chladící žebra. Na přední části skříně rozvodovky přední nápravy je připevněn příčný nosník, o jehož konce se opírají držáky předního nárazníku. Vzadu jsou držáky nárazníku upevněny na podpěrných kozlících předního mezikusu. Levý kozlík nese zároveň blok řízení. Přední nárazník má uprostřed ložisko pro roztáčecí kliku a na okrajích tykadla označující největší šířku vozidla. Za motorem je na horní části příruby převodovky připevněna příčná stěna, která odděluje kabinu řidiče od motoru a nese přístrojovou desku, zařízení k vytápění kabiny teplým vzduchem, svorkovnice pedály, apod. Tato stěna se ještě opírá dvěma vzpěrami o skříň přídavné převodovky. Provozní brzdy jsou tlakovzdušné a působí na všechna kola, ruční brzda je převodová a působí přímo na spojovací hřídel, ovládaná je mechanicky. Na šasi je namontován rám pro karoserii, který tvoří dva mohutně dimenzované podélné nosníky spojené soustavou příček. Na rámu je namontována kabina řidiče, která je celokovová, svařená z ocelových profilů a plechů a její přední okna mají negativní sklon (tj. jsou skloněna horní částí dopředu). Na tomto rámu je rovněž namontována karoserie nástavby, v našem případě cisterna (vyrobená v BSS Brandýs n/L) o objemu 8000 litrů se zakapotovanými bočními skříněmi, ve kterých je uloženo požární vybavení.
|